Filtr pevných částic (sazí) DPF ( Diesel Particulate Filter) nebo FAP ( filtre a particule) se používá u vznětových motorů od nástupu emisní normy EURO 4. Konstrukce filtru je přizpůsobena tak, že výfukové plyny jsou nuceny procházet porézní stěnou kde se pevné částice ( saze) vzniklé spalováním paliva zachycují a nepronikají dále z vozidla do ovzduší které dýcháme.
Každý filtr má svojí konečnou kapacitu. Postupem času a to i při správné funkci všech systémů spalování motoru se jeho stěny zanesou. Zanášení kanálků filtru způsobuje protitlak ve výfuku a snižuje výkon motoru. Proto je nutné tyto částice z filtru odstranit.
Automobil u kterého funguje celá soustava správně se snaží i bez vědomí řidiče filtr DPF průběžně regenerovat. Při zaplnění filtru dochází k navýšení protitlaku výfukových plynů, který je snímán čidlem. Čidlo předává informace řídící jednotce motoru, která krátkodobou úpravou řízení spalování zvýší teplotu výfukových plynů a tím dojde k regeneraci filtru spálením částic sazí na popel. Dále také rozdělujeme regeneraci filtru na Pasivní nebo Aktivní v závislosti na tipu výfukové soustavy automobilu.
Pasivní regenerace: probíhá periodicky při delší jízdě například po dálnici kdy vysoká teplota ve výfuku automaticky částice sazí spaluje. Pro úspěšnou pasivní regeneraci je nutné aby se dosáhla teplota výfukových plynů okolo 600 – 650°C. Tento proces funguje u výfukové soustavy která má umístěný filtr pevných částic co nejblíže k motoru, protože dál od motoru se při běžném provozu takové teploty výfukových plynů nedosahuje.
Aktivní regenerace: probíhá kontinuálně pokud čidlo ve výfukovém potrubí zjistí navýšení tlaku výfukových plynu dojde ke vstříknutí nafty do výfuku čímž se navýší teplota výfukových plynů. Další metodou Aktivní regenerace je přidávání aditiv do paliva které umožňuje regeneraci filtru při dosažení nižších teplot než u Pasivní regenerace cca o 150°C. K odstranění částic stačí teplota okolo 350 – 500°C a pro to může být filtr umístěn ve výfukové soustavě dál od katalyzátoru.
Přes veškerou snahu automobilu o pasivní,nebo aktivní regeneraci filtru a důslednou péči majitele o svoje auto má filtr pevných částic svojí životnost. Při průměrné spotřebě paliva je životnost filtru pevných částic 120 000 km a pří zvýšené spotřebě paliva by se měl filtr DPF vyměnit po 90 000 km. Pořízení nového filtru pevných částic je v dnešní době dost nákladnou investicí pohybující se v řádu několika desítek tisíc korun a je strašákem pro všechny majitele vozidel s nájezdem větším než 100 000 km. Dobrou zprávou pro tyto majitele je, že dokážeme naší patentovanou technologií čištění filtru DPF filtr vyčistit a dosáhnout na hodnoty až 100% stavu nového filtru za zlomek jeho pořizovací ceny.
V případě, že řešíte problém s filtrem pevných částic, neváhejte nás kontaktovat na tel. 739 395 451 nebo na info@dpfpraha.cz. Náš team pracovníků Vám ochotně poradí a navrhne řešení.